Mercedes CLA 250+ en 350 4Matic
Een nieuwe ster aan de Mercedes-hemel
AUTO De nieuwe CLA is de voorbode van een nieuwe generatie modellen die de toekomst van Mercedes veilig moet stellen. Na twee mindere jaren kan het Duitse premiummerk een opsteker immers goed gebruiken: de concurrentie uit China en eigen land zit niet stil.

De nieuwe CLA is misschien wel het belangrijkste model van de voorbije kwarteeuw voor Mercedes, nu blijkt dat de ‘electric only’ en luxestrategie uiteindelijk niet het verhoopte succes opleveren.
Tot 2024 zag de toekomst van Mercedes er nochtans rooskleurig uit. 2022 en 2023 waren boerenjaren voor het Duitse premiummerk. Het haalde meer winst uit minder omzet, door minder winstgevende modellen en reeksen uit het gamma te nemen en zwaar te snoeien in de kosten.
Strategie aanpassen
In 2024 volgde de ontnuchtering. De verkoop van de elektrisch aangedreven EQ-modellen bleef ver beneden de verwachtingen. Met name in China was de terugval van de verkoop dramatisch. Dat vertaalt zich in terugloop van de operationele winstmarge van 14 naar 8,1 procent. Voor 2025 en 2026 is geen verbetering in zicht.
In een poging het tij te keren, wijzigt Mercedes zijn ‘Electric Only’-strategie en zal het ook na 2030 auto’s met verbrandingsmotoren blijven produceren. Alle nieuwe modellen worden op een gloednieuw gemeenschappelijk en flexibel MMA-platform (Mercedes Modular Architecture) gebouwd, los van de aard van aandrijving. Ook qua design wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen modellen met of zonder elektrische aandrijving. Deze beslissing zal een serieuze kostenbesparing opleveren.
De terugkeer aan de macht van Trump speelt niet in de kaart van Mercedes. Een invoerheffing van 15 procent zorgt ervoor dat de Mercedes-modellen die buiten de VS worden geproduceerd duurder worden voor de Amerikanen, en dat de Mercedes-verkoop in de VS wellicht zal teruglopen. Vorig jaar verkocht Mercedes nog 374.000 auto’s in de VS waarvan ruim de helft in Duitsland van de band rolden.
Beste Mercedes ooit?
Tegen deze duistere achtergrond komt de nieuwe CLA als een geschenk uit de hemel. De vierdeurs coupé (4,72 m lang, 1,85 m breed en 1,46 cm hoog) moet zowel de huidige CLA als de zeer succesvolle A- en B-klasse vervangen.
Op het eerste zicht lijkt hij groter dan hij in feite is. Met zekerheid is hij de meest elegante vierdeurs coupé op de markt, een toonbeeld van tijdloze elegantie – met dank aan zijn lange motorkap, zijn sportief ogende snoet en dito kontje. Belangrijk vanuit het oogpunt van efficiëntie én verbruik is de zeer lage CX-waarde van 0,21.
Binnenin hebben de bestuurder en passagier vooraan veel hoofd-, been- en schouderruimte ter beschikking, de passagiers achteraan worden minder verwend. Ook het koffervolume is met 405 liter aan de krappe kant. Ter compensatie biedt de ‘frunk’ vooraan 101 liter extra bagageruimte.

Binnenin springt het MBUX Superscreen in het oog dat zich uitstrekt over de volledige breedte van de wagen en drie displays omvat. Het centrale 14-inch aanraakscherm is tegelijk de centrale commandopost. Want ook Mercedes heeft gebruiksvriendelijke draai- en drukknoppen vervangen door nieuwe aanraaktoepassingen. Deze leiden de blik én de aandacht van het verkeer weg, ten koste van de verkeersveiligheid.
Of de passagier vooraan daar wakker van ligt? Die verheugt zich allicht op het tweede (optionele) 14-inch scherm dat hem of haar de mogelijkheid biedt gebruik te maken van streamingdiensten of te gamen. Een verduisteringsfunctie voorkomt dat de bestuurder kan meekijken.
Afgezien van het plompe dashboard heb ik niks dan lof over de kwaliteit van de gebruikte materialen en het afwerkingsniveau van het interieur. Klasse, typisch Mercedes. Een glazen panoramisch dak met infraroodreflecterende coating is standaard.
De nieuwe CLA is de voorbode van een compleet nieuwe modellenreeks
Voorbeeldig rijcomfort
De nieuwe CLA is de voorbode van een compleet nieuwe modellenreeks met naar keuze een volledig elektrische of hybride aandrijving. Er zijn twee uitvoeringen: de CLA 250+ en de CLA 350 4Matic.
De CLA 250+ wordt aangedreven door een 272 pk sterke elektromotor met tweetrapsautomaat die de achterwielen aandrijft. De batterij met een netto capaciteit van 85,5 kWh garandeert een WLTP-rijbereik van een sensationele 792 kilometer. Range anxiety is daardoor geen probleem meer.
De CLA 350 4Matic heeft twee elektromotoren aan boord: eentje voor elke as. Daardoor beschikt hij over een gezamenlijk vermogen van 354 pk en een WLTP-rijbereik van 771 kilometer of zo’n 650 kilometer bij normaal dagelijks gebruik. Dankzij 800 Volt-technologie is snelladen tot 320 kW mogelijk waardoor de nieuwe CLA in 22 minuten oplaadt van 10 tot 80 procent.
De 250+ trekt op in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u, de vierwielaangedreven 350 4Matic klaart die klus in 4,9 seconden. In beide gevallen is de topsnelheid elektronisch begrensd tot 210 km/u. Hoewel de CLA 205+ en 350 4Matic niet leverbaar zijn met luchtvering bieden beide een voorbeeldig hoog rij- en veercomfort, vergelijkbaar met dat van de S-klasse. De CLA rijdt sportiever en voelt beter aan dan zijn prijs doet vermoeden.
Over prijzen gesproken. De CLA 250+ kost in zijn goedkoopste versie 56.870 euro, voor de krachtigere en vierwielaangedreven 350 4Matic moeten kandidaat-kopers 11.737 euro extra betalen.
Geschenk uit de hemel
Directe concurrenten heeft de CLA niet en dat verklaart wellicht waarom het aantal bestellingen de stoutste verwachtingen overtreft. Woordvoerder Bastien Van den Moortel verwacht dat de CLA de positie van Mercedes op de Belgische bedrijfswagenmarkt enorm zal versterken.
“De nieuwe CLA is een geschenk uit de hemel door zijn grote flexibiliteit en innovatieve technologie. De nieuwkomer verbruikt weinig stroom wat resulteert in een uitzonderlijk grote autonomie en gunstige TCO (Total Cost of Ownership). Over zeer afzienbare tijd komen nog drie bijkomende modelvarianten op de markt wat ervoor zorgt dat wij de toekomst rooskleurig en vol vertrouwen tegemoetzien.”